04 July, 2014

NAK KELUAR DARI MASALAH???



Bismillah....
Assalamu 'alaikum...

Dalam sebuah hadis sahih yang diriwayatkan oleh Imam At-Tirmidzi dan Ahmad daripada Abdullah bin Abbas Radhiyullahu 'anhuma, dia berkata:



عبْد الله بن عَبّاسٍ -رَضِي اللهُ عَنْهُما- قالَ: كُنْتُ خَلْفَ النَّبِيِّ -صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ- يَوْمًا، فَقَالَ: ((يَا غُلاَمُ، إِنِّي أُعَلِّمُكَ كَلِمَاتٍ؛ احْفَظِ اللهَ يَحْفَظْكَ، احْفَظِ اللهَ تَجِدْهُ تُجَاهَكَ، إِذَا سَأَلْتَ فَاسْأَلِ اللهَ، وَإِذَا اسْتَعَنْتَ فَاسْتَعِنْ بِاللهِ، وَاعْلَمْ أَنَّ الأُمَّةَ لَوِ اجْتَمَعَتْ عَلَى أَنْ يَنْفَعُوكَ بِشَيْءٍ لَمْ يَنْفَعُوكَ إِلاَّ بِشَيْءٍ قَدْ كَتَبَهُ اللهُ لَكَ، وَإِنِ اجْتَمَعُوا عَلَى أَنْ يَضُرُّوكَ بِشَيْءٍ لَمْ يَضُرُّوكَ إِلاَّ بِشَيْءٍ قَدْ كَتَبَهُ اللهُ عَلَيْكَ، رُفِعَتِ الأَقْلاَمُ وَجَفَّتِ الصُّحُفُ))
Suatu hari saya berada di belakang Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam. Beliau bersabda“Wahai anak kecil, aku ajarkan kepadamu beberapa untai kalimat: Jagalah Allah, niscaya Dia akan menjagamu. Jagalah Allah, niscaya kau dapati Dia di hadapanmu. Jika engkau hendak memintamintalah kepada Allah, dan jika engkau hendak memohon pertolongan, mohonlah kepada Allah. Ketahuilah, seandainya seluruh umat bersatu untuk memberimu suatu keuntungan, maka hal itu tidak akan kamu peroleh selain dari apa yang telah Allah tetapkan untukmu. Dan andaipun mereka bersatu untuk melakukan sesuatu yang membahayakanmu, maka hal itu tidak akan membahayakanmu kecuali apa yang telah Allah tetapkan untuk dirimu. Pena telah diangkat dan lembaran-lembaran telah kering.
Inilah hadis yang pernah saya dengar di radio IKIM oleh Ustzh Norhafizah. Sungguh menyentuh hati dan membuka minda sebab dalam kehidupan ini kita tak lari daripada masalah. Masalah-masalah yang datang tu sebenarnya adalah ujian untuk kita tapi kita rasa berat nak tanggung. Pastu kebanyakan daripada kita seperti tak tau nak buat apa bila ada masalah. Mulalah tension, darah tinggi naik, migrain, emo, sedih, takut....eeeiiiii...macam-macamlah. 
Hah! Rupa-rupanya ada kunci bagi semua masalah tu. Kita jer yang tak tau dan ada yang tak endah. Kuncinya ialah "Jaga Allah, niscaya Allah menjagamu"...

Nak jaga apa yer?

hehehe.... JAGA SYARI 'AT...Jaga mata, jaga lidah, jaga telinga, jaga tangan, jaga kaki, jaga hidung dan jaga kemaluan; dengan menunaikan hak Allah; menunaikan apa yang diperintahkan.

Allah kata solat...solat! Jaga ibubapa...jaga! Jangan mengumpat...jangan! Tutup aurat...tutup! Ni tak! Mintak kat Allah macam-macam...nak kereta mewah, nak banglo, nak duit berjuta-juta, nak itu, nak ini... Allah mintak satu jer kat kita...takde la pulak kita nak buat.

Astaghfirullah!! Tu sebab kita bermasalah.... sebab kita tak jaga Allah, Allah pun tak sudi nak jaga kita...kadang-kadang Dia banyak bagi harta kemewahan pastu tiba-tiba Dia tarik serta merta...kadang-kadang pulak dia bagi, bagi dan bagi..sampai kita rasa sibuk dengan hal duniawi dan susah nak dekatkan diri dengan Allah, susah nak pegi majlis ilmu....amik contoh hari-hari keje cari duit sebab nak beli handphone baru, laptop baru, kereta baru..macam-macam lagi; tapi bila kita tak jaga Allah..sok sok barang rosak..dahhhh kena cari balik duit sebab nak repair...atau nak ganti balik...tu la pusing-pusing dok mencari duit..lepas satu..satu masalah.

Jadinya..jom la kita JAGA ALLAH dan carilah rezekiNya yang maha luas supaya Allah tenangkan hati kita. Best kan! kalau Allah bagi ketenangan dalam hidup dan bagi rezeki dengan kasih sayangNya..... bukan dengan kemurkaanNya...Na'uzubillah... Bila dapat rezeki, kita infaq dulu, pastu belilah apa yang kita nak kemudiann cari ilmu akhirat dan amalkan sebagai bekal lepas mati nanti...

bekal kita kan ada 3.....doa anak yang soleh, sedekah jariah dan ilmu serta amal yang bermanfaat.


Peringatan untuk saya dan....untuk kita kita jugak.


Oo yer!..Inilah jugak satu2nya yang kita patut wasiatkan pada anak-anak atau pada sesiapa saja. Sepertimana yang dilakukan Rasulullah pada Ibnu Abbas.

Wallahu 'alam...






~jasjuta






No comments:

Post a Comment