21 July, 2014

MENCUKUPKAN GAJI SEBULAN



Bismillah...
Assalamu 'alaikum

Pesan dari seorang Ustaz, kalau kita nak cukup duit gaji, bila dapat gaji:

1. Perkara pertama yang kena buat, 'TRANSFER' ke ayah dan ibu dulu. Banyak atau sikit tak penting. Walaupun mereka berpendapatan, anggaplah ianya hadiah untuk mereka. Percayalah! Duit gaji kita akan cukup.

2. Perkara ke2 wajib kita buat adalah simpan ke Tabung Haji. Buat potongan setiap bulan adalah lebih baik. Bila kita sudah mendaftar untuk Haji, bermakna kita dah ada 'Nawaitu'. Biarpun buat sikit-sikit simpanan..inilah tanggungjawab kita dalam menyempurnakan rukun Islam. Kita sebenarnya mampu kalau masih boleh beli makanan setiap hari.

3. Sebagai seorang ayah, ingat balik urusan anak. Aqiqahkan untuk mereka dulu sebelum belanja ikut kehendak hati. Ingat! Bezakan KEPERLUAN dan KEHENDAK. 

4. Sebagai seorang isteri yang bekerja, bantulah suami! Tak salah kalau isteri kata, "Duit I...duit I, Duit suami..duit I" Tapi redha tu lebih penting. Suami pula jangan ambil kesempatan atas kebaikan isteri.

5. Sebagai isteri yang tidak bekerja, redha dengan apa yang ada. Jangan sekali-kali merungut! Tiada suami yang mahukan kekurangan dalam keluarga.

6. Lihat ahli keluarga yang terdekat. Siapa yang perlu dibantu? Miskin? Anak yatim? Rezeki kita akan cukup jika mendahulukan orang yang dekat.

7. Jangan kedekut tapi jangan pula terlalu BOROS! Memberi makan merupakan sedekah yang sangat mudah. Sekali-sekala apa salahnya belanja kawan-kawan...hmmmm yang ada bibik, pun boleh tapau makanan untuk belanja dia. Senangkan hatinya, moga dia pun senang bekerja dengan kita.


Moga bermanfaat!!!
Wallahu 'alam




~jasjuta









No comments:

Post a Comment