08 September, 2014

AL-QURAN AKHLAK KU 1














"Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu dosa; dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? Maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu) Bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah penerima taubat lagi Maha mengasihani" (Al-Hujurat:12)


Bismillah....
Assalamu 'alaikum

Al-Quran adalah Kalam Allah yang diturunkan kepada Junjungan Nabi Muhammad saw melalui Malaikat Jibril. Allah mengajar manusia tentang tatacara kehidupan yang sempurna. Lihat saja Nabi Muhammad saw yang berperibadi insan mulia...kerana apa? Kerana akhlaknya adalah Al-Quran.

Didalam Al-Quran terdapat banyak ayat-ayat yang bermula dengan "Wahai orang-orang yang beriman....". Maka, kalau nak jadi orang yang beriman, perhatikanlah ayat-ayat tersebut.

hhhmmmm....  

Inilah ayat pertama yang memamg patut diamalkan untuk menjaga akhlak.
Allah berpesan supaya:
1. Jauhi sikap berprasangka
2. Jangan mencari-cari kesalahan dan keaiban orang lain
3. Jangan mengumpat

Senang je nampak tapi inilah paling banyak dibuat..na'uzubillah.

Jadi, mulai sekarang..... Betulkan hati, betulkan fikiran. Tiada manusia yang nak kan yang buruk, sama juga kita...nak kan yang baik saja. Kalau orang buat yang tak baik pada kita, jangan terus menghukum. Mungkin dia tersilap langkah atau tiada niat maka jadilah sesuatu yang kita tak suka. Jadi, tak payahlah nak sangka itu, nak sangka ini.

Banyakkan melihat kebaikan orang. Ibarat kesempurnaan jasad pada tubuh manusia. Takkan kita nak pandang satu biji jerawat kat muka macam rosak cacat segala...hehehe..

Dalam berkata-kata juga...bagusnya diam daripada berbicara ntah apa-apa. Susah jugak nak buat sebab dah terbiasa dari kecik suka bercakap...cakap yang tak abis-abis...hehehe.. Sekarang cuba dengan kurangkan bercakap dan bercakap hanya yang perlu. Gurau-gurau tu biasalah.....takde gurauan...bosan jugak rasanya.

Apapun....diri perlu diperlu diperbaiki dengan adab-adab yang terpuji... contohi Nabi dan jadikan idola. Sentiasa berdoa kearah kebaikan.

Wallahu 'alam 







No comments:

Post a Comment