09 September, 2014

KEKUASAANNYA






"Maka, apakah mereka tidak melihat akan langit yang ada dia atas mereka, bagaimana Kami meninggikannya dan menghiasinya(dengan bintang-bintang) dan langit itu tidak mempunyai retak-retak sedikit pun. Dan Kami hamparkan bumi itu dan Kami letakkan padanya gunung-ganang yang kukuh dan Kami tumbuhkan padanya segala macam tanaman yang indah dipandang mata, untuk menjadi pelajaran dan peringatan bagi tiap-tiap hamba yang kembali(mengingat Allah), Dan Kami turunkan dari langit air yang banyak manfaatnya, lalu Kami tumbuhkan dengan air itu pokok-pokok tanaman(buah-buahan) dan biji-bijian yang dituai, dan pohon-pohon kurma yang tinggi menjulang yang mempunyai mayang yang bersusun-susun, untuk menjadi rezeki bagi hamba-hamba(Kami), dan Kami hidupkan dengan air itu tanah yang mati(kering). Seperti itulah terjadinya kebangkitan(orang-orang yang mati dari kubur setelah dibangkitkan hidup semula)"
(Al Qaf 6-11) 



Bismillah....
Assalamu 'alaikum

Pada permulaan minatku yang suka pada mendaki bukit, pandanganku hanya keseronokkan. Seronok dapat bersenam untuk kesihatan badan, dapat hirup udara yang segar, dapat mengeluarkan peluh, dapat hilangkan stress, dapat meluangkan masa bersama rakan-rakan, dan macam-macam lagi sekadar memenuhi keseronokan emosi dan akal fikiran. 

Lama kelamaan aku dapat belajar dan sedar.. disebalik semua tu, adalah satu penciptaan dari yang Maha Besar dan Maha Agung. Betapa mata ni tertipu dengan keseronokan. Tidak menghayati disebalik semuanya itu. 

Syukur, Allah memberi taufiqNya untuk aku melihat dengan matahati ini yang buta sekian lama. Melihat akan Dia yang mentajallikan diriNya atas semua ciptaanNya. Bilamana aku mendaki bukit, aku melihat satu persatu, pohon, daun, akar, tanah ranting, bunga, batu, langit, awan dan berbagai lagi yang tak dapat nak sebut satu persatu. Kekukuhan bukit, air sungai yang mengalir, semuanya berkait antara satu sama lain dan memberi manfaat pada kesekalian makhluk di mukabumi ini. Tiada satu pun ada cacatcela. 
Allahuakbar! kerdilnya diri ini. Malunya diri ini.

Semua yang diciptakan itu untuk menjadi pelajaran dan peringatan bagi tiap-tiap hamba yang kembali(mengingat Allah). 

Aku kembali padaMu! Terimalah daku wahai Tuhan semesta alam! Luaskan pandangan matahatiku untuk lebih dalam melihatMu!

Wallahu 'alam

No comments:

Post a Comment