15 September, 2014

EXPEDISI GUNUNG NUANG


Bismillah....
Assalamu 'alaikum

Pendakian ke Gunung Nuang merupakan pengalaman yang paling manis, saspen dan sungguh mencabar fizikal. Setelah beberapa kali mendaki yang hanya sampai di Kem Lolo, inilah kali pertama kami yang disertai oleh aku, 2 adik perempuan aku Riha dan Lily, abang Lan dan Shahril mendaki hingga ke puncak Gunung Nuang. Kami mengambil keputusan untuk mendaki seharian ke puncak dan turun semula ke pondok renjer dikaki gunung...tidak bermalam (macam la terer).

Oleh kerana kami tidak bermalam, barangan yang dibawa tidaklah banyak. Cuma tongkat, headlamp, baju hujan, stokin, pakaian sepersalinan, telekung dan bekalan makanan seperti maggie, nasi impit, rendang ayam, teh uncang, gula paket. 

Perjalanan yang sepatutnya bermula pada pukul 5 pagi, tertangguh ke pukul 6.45 pagi..lebih kurang. Sebabnya....sesaja memain  melambat-lambat...mentang-mentang pergi berlima...hehehehe....(pengajaran buat kami selepas itu)

Bermulalah perjalanan kami yang dalam keadaan suasana masih gelap.... belum cerah lagi dan bertemankan headlamp masing-masing. Dari pondok renjer tempat bermula hingga ke Kem Lolo mengambil masa 3 jam lebih perjalanan (bagi kami yang ala-ala kurang fit).




Gonggok gergasi


Selepas 3 jam perjalanan hingga ke Kem Lolo, kami teruskan lagi perjalanan hingga ke Kem Pacat yang mengambil masa lebih kurang 2-3 jam. Perjalanan dari Kem Lolo ke Kem Pacat, kami banyak berehat sebab Riha mengalami kekejangan otot beberapa kali.






Setiba di Kem Pacat, kami rehat dan makan tengahari.



Baru tiba.....duduk sebentar


Pe lagi.....berkelahlah 

Dalam 15 min perjalanan ikut denai....ni la air buat kegunaan semasa di Kem Pacat. 



Lily, Riha, aku dan Shahril, bodyguard kami...hehehe
abang Lan juga yang tiada dalam gambar disepanjang expedisi ni

Keunikan ciptaanNya....banyak lagi


Selepas berehat, tidur, makan tengahari, bergambar, kira-kira jam 3.00 petang kami mulakan semula pendakian ke Puncak Pengasih. Memang lari timing dah masa ni...hehehe


Jangkaan memang 40 minit tapi kami jalan sejam jugak lah...jalan perlahan

Inilah pendakian yang sungguh mencabar...
ke Puncak Pengasih tapi tak kasih langsung!


mendongak nak tengok jalan


Di puncak Pengasih, kami berehat dan solat(sori....gambar takde semasa di puncak pengasih)





Alhamdulillah......kami sampai ke puncak Pengasih pada jam 6 petang




Kaklong, kakcik, dan kaksu


rehat



Masak air...buat air teh o...

sambung makan bekalan tengahari tadi...nasi impit, rendang ayam dan maggi


cawan takde.....ni pun jadi la

Selepas berehat di Puncak Gunung Nuang, kami pun mulakan langkah turun pada jam 7 malam...... erk!.......7 malam???? Haaaaa.... ni yang nak citer nih.

Pendaki-pendaki lain yang bermalam disitu agak terperanjat bila dengar kami nak gerak turun ketika tu. Apapun mereka cakap...Gud luck! and be careful...sambil senyum bagi semangat. Dengan perlahan, kami mula melangkah dengan hati-hati sebab hari nak mula senja dan mula renyai. Dimulai dengan Shahril didepan sekali, aku, lily dan Riha(adik-adikku) dan abang Lan dibelakang sekali.

Agak-agak dalam setengah jam kami melangkah, tiba-tiba Shahril terperanjat ketakutan lalu pandang aku yang berada dibelakangnya. Alamak! naper dia terperanjat? Kata hatiku. Nampak makhluk halus ker? Itulah detik aku. Aku terdiam pandang dia, dia pun sama. Kami teruskan je melangkah dengan diam sambil baca ayat-ayat Allah. Adalah 2 kali Shahril terperanjat sambil memalingkan pandangannya ke belakang mengadap aku. Aku dan Shahril diam dan hanya berpandangan...buat tak tau. Tak mau bising-bising. Saspen! Hari dah pun malam.

Tiba-tiba....selepas beberapa ratus meter perjalanan, Shahril nampak ada 2 jalan...Alahai! 


"Abang Lan, jalan kiri atau kanan? Ada 2 jalan nih!" jerit Shahril. Kami semua macam terkedu. Abang Lan pun terpinga-pinga taktau nak cakap apa lalu jerit dari belakang, "kanan! kanan!"

Shahril pun jalan kekanan dan kami semua mengekor saja. Rupanya jalan kekanan tu menuruni bukit ikut batang balak tumbang junam kebawah. Perlahan-lahan kami sorang-sorang gerak ikut balak tumbang tu. Shahril sampai dulu hingga hujung balak diikuti aku dan yang lain-lain. Belum pun aku sampai ketempat Shahril, tiba-tiba dia jerit, "Abang Lan, takde jalan kat depan....jalan mati nih!

Allah! Kami semua terperanjat. Abang Lan yang berada dibelakang sekali, lekas-lekas suruh kami berhenti bergerak dan terus dia menuruni ke arah Shahril. Bila sampai di tempat Shahril, abang Lan suluh disekeliling yang gelap. Betul! Takde jalan...jalan mati. 

"Naik! Naik balik keatas!". Jerit abang Lan pada kami 3 beradik. Kami semua pun gerak semula naik ke atas, ke tempat asal yang mula-mula Shahril nampak 2 jalan. Kami berkumpul disitu sekejap. 

"Mengucap semua". Abang Lan mengarahkan kami supaya mengucap dan istighfar. Si Shahril dengan konfiden berselawat.

"Shahril, aku suruh ko mengucap bukan selawat. Terkena dah ko nih". Kata abang Lan. Kami diam dan bertenang seketika. 

Abang Lan menyuluh sekeliling mencari tanda arah. Akhirnya berjumpa juga. Kami tukar kedudukan, abang Lan jalan depan sekali kemudian Riha, aku, Lily dan Shahril dibelakang sekali. Kami mula berjalan turun.
Langkah demi langkah...hujan renyai tadi semakin lebat. Kami dah memang bersedia dengan headlamp, baju hujan dan tongkat. Alhamdulillah...kalau hujan lebat, cepatlah jugak berhenti. Kami teruskan langkah. Tak sabar nak balik sebenarnya. 

Akhirnya, kami sampai di Kem Lolo. Aduhai....terasa penat satu badan, Tuhan je tahu. Sejuk pulak tu. Apapun, syukur.. Alhamdulillah kami selamat daripada tersesat. Ngeri rasanyer kalau tak nampak jalan balik diwaktu malam hari.

Kami rehat dekat pondok yang memang ada di situ. Tengok jam, dah pukul 11 lebih. Kami buat keputusan untuk bermalam dipondok tersebut. Tak jadi nak balik. Nak telefon rumah, line takde. Takper, esok pagi je la cuba cari line. Aduh! Perut lapar. Apalagi, makan apa yang ada. Apa yang ada??? Tinggal maggi sebungkus dan nasi impit separuh....huhuhuhu.... terpaksalah campur je semua tu dan masak...makan sikit-sikit sorang. 


Maggi nasi impit





Lepas makan, tidur. Tidur??? Mak ai! Dengan sejuknyer...angin pulak kuat. Aku dan Lily tidur pakai telekung..hahaha... Riha pakai sleeping bag...abang Lan bawak 2. Ok la....

Kerana kesejukan, kami semua tak lena tidur. Jam tunjuk 2 pagi, dah mula dengar beberapa orang lalu untuk naik ke puncak. Ah! Pedulikan. Badan penat sangat nih. Pejam je la mata sambil menunggu pagi. Esok pagi bersedia nak balik. Tak sabar rasanya.



Sarapan pagi kami


Sup cendawan dan teh o....
ada citer kelakar pasal teh o nih..biarlah kami je yang tahu..hihihi



Sempat kami berposing suka gembira padahal.....hehehe...
takyah la citer


Ketika turun balik, berendam sekejap. 


Inilah pengalaman pertama kami mendaki ke puncak gunung. Sungguh bernilai. Rasa penat, takut, sejuk, gembira, hati-hati...semua ada. Latihan bagi kami untuk ke Puncak Kinabalu. Terima kasih tak terhingga pada abang Lan sebab dia lah orang yang paling banyak mengajar kami semasa berada didalam hutan. Apa yang kami belajar??? hehehe... Jangan pentingkan diri sendiri, bekerjasama, hormat-menghormati, tolong- menolong, hargai alam semulajadi...itulah diantaranya.

Wallahu 'alam




No comments:

Post a Comment