27 June, 2014

Belajar Kitab Addurunnafis

Bismillah...
Assalamu 'alaikum..

Semalam saya tunaikan solat zohor di surau kat bangunan menara Maybank. Kebetulan ada kuliah zohor kat situ. Dapatlah dengar sikit ilmu yg disampaikan.


Bila nak selesai, ustaz tu umumkan pada sesiapa yg berminat untuk mempelajari kitab Ad-durunnafis (permata yang ind ah)....ilmu ketuhanan.. boleh ikut tinggal percuma selama sebulan bulan puasa ni dipondok Maahad Tahfiz Qiam..di Batu Hampar, Perak. Yang bestnyer percuma tuuuu....belajar kitab sebulan duk kat pondok. Hmmm..tapi bukan rezeki saya sebab saya bukan bujang. Ada tanggungjawab pada keluarga.


                                                    Kitab Addurunnafis

Apa bestnyer belajar kitab ni? 

Best sangat sebab kebanyakan kita Melayu beragama Islam tp Islam sebab keturunan. Adapun kita belajar dari kecil tentang serba ringkas apa itu rukun iman dan rukun Islam. Kita tak didedahkan banyak tentang pengenalan pada Tuhan yang mencipta semesta 'alam. Senang citer, kita tak 'kenal' Allah. Bila tak 'kenal' Allah, tiadalah ihsan dihati. Bila tiada ihsan dihati, mudahlah kita terjerumus dalam dosa. Hanya Dia yang Maha Tahu...saya pun baru belajar. 


Jadi, peluang ni saya war-warkan kat sini...kot kot ada yg mencari nak belajar kitab ni.


Tapi call dulu ustaz tu, ntuk pertanyaan. Kot-kot saya salah dengar...hehe..mintak maaf la yer






Wallahu 'alam



~jasjuta

No comments:

Post a Comment