16 December, 2014

URUS PENDAPATAN





Bismillah...
Assalamu 'alaikum....

Alhamdulillah hari-hari yang berlalu saya masih dapat menimba ilmu sedikit demi sedikit.

Sebagai seorang perunding kewangan berlesen, rata-rata saya lihat ramai diantara kita yang bijak mencari rezeki namun kesilapan besar bila tiada ilmu dalam pengurusan kewangan secara sistematik dan akhirnya bila tiada ilmu yang bermanfaat.. nafsu menguasai hingga terjadilah pembaziran atau hutang keliling pinggang atau leka dengan harta dunia.

hmmmm.... pengajaran dan peringatan buat saya juga.


Mari kita sorot kembali cara urus pendapatan yang pernah saya kongsikan sebelum ni.
Anda perlu sediakan tabung ataupun bank untuk terus bank-in untuk pengurusan yang lebih sistematik.


45%   ----   Perbelanjaan
10%   ----   Persaraan
30%   ----   Pembiayaan rumah/kereta
5.0%  ----   Ilmu
5.0%  ----   Haji/umrah
2.5%  ----   sedekah/zakat
2.5%  ----   Ibubapa

atau ini cara pakar motivasi antarabangsa, T Harve Eker:

50%   ----  Necessity
10%   ----  Financial Freedom
10%   ----  Play
10%   ----  Education
10%   ----  Long Term Saving for Spending(LTSS)
10%   ----  Give

Necessity
- Segala perbelajaan rumah, takaful, pinjaman kad kredit, pinjaman rumah/kereta

Financial Freedom

- Simpanan wajib untuk upah diri sendiri yang bekerja saban hari. Inilah upah untuk titik peluh kita sehari-hari yang tak pernah nak difikirkan oleh semua orang. Simpanan ini juga anda digalakkan untuk buat pelaburan yang selamat seperti Amanah Saham(Unit Trust) bagi mendapatkan pulangan 10% purata setahun dalam jangkamasa panjang disamping untuk mengatasi kadar inflasi setiap tahun. Jangan buat pelaburan-pelaburan yang tidak disahkan oleh Suruhajaya Sekuriti.

Play

- Simpanan untuk jangkasama pendek untuk perhargaan diri sendiri sebagai contoh dalam bulan ni kita dah bekerja dengan penuh dedikasi dan amanah dan sebagai timbal balik, kita belanja untuk pergi spa atau makan di restoran mewah atau beli hadiah berjenama untuk diri sendiri :)...hehehe.. baru rasa diri dihargai oleh diri sendiri

Education

- Makan adalah keperluan untuk hidup manakala ilmu adalah makanan untuk otak dan rohani kita. Jadi, adalah perlu untuk kita membelanjakan sebahagian daripada pendapatan kita untuk pergi seminar-seminar, beli buku-buku ilmiah, ambil kursus-kursus di IPTS dan lain-lain yang membabitkan bidang ilmu.

Long Term Saving for Spending

- Antara keutamaannya adalah untuk Haji/Umrah. Bukankah ini kewajipan kita untuk menegakkan rukun Islam? Mulakanlah dari sekarang. Jika anda dah pun menunaikannya, bolehlah gunakan pula untuk percutian keluarga ke luar negera atau lain-lain.

Give

- Wajibkan diri anda untuk beri pada kedua ibubapa sebagai menghargai jasabakti mereka. Anda boleh peruntukkan 5% untuk ibubapa dan 5% untuk zakat/sedekah. Jika nak bagi lebih, anda perlu tolak sebahagian daripada tabung neccessity.


Hah! Mudah je kan. 


TAPI MACAMANA PULAK KALAU PERBELANJAAN MELEBIHI PENDAPATAN????

INGAT!!!!   Apa yang anda perlu buat, tolak perbelanjaan yang tidak sepatutnya ATAU anda perlu cari pekerjaan lain yang boleh bagi gaji yang lebih ATAU anda perlu cari kerja tambahan sebagai contoh kerja sebagai ejen takaful atau perunding amanah saham atau berniaga kecil-kecilan.


wallahu 'alam

~jasjuta





No comments:

Post a Comment